Rowerowy spacer po Aspö

Fort Drottningskar

Najbardziej wysunięty na południe szwedzki archipelag Blekinge liczy sobie aż 1650 wysp i wysepek. Sama Karlskrona rozmieszczona jest na 33 z nich, a Aspö to druga w kolejności pod względem powierzchni wyspa archipelagu karlskrońskiego. Obszar 8 km2 jaki zajmuje wyspa odpowiada powierzchni gdyńskiej dzielnicy Mały Kack, a jest trzykrotnie mniejszy od obszaru dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. W 2000 r. liczba ludności wyspy wynosiła 450 osób. Poza stałymi mieszkańcami, na wyspę w sezonie letnim przybywają mieszkańcy Karlskrony, którzy pobudowali tam drewniane domki wypoczynkowe. Aspö to największa wyspa archipelagu, która nie posiada stałego połączenia drogowego z lądem. Jedyna możliwość dotarcia z/do centrum Karlskrony wiedzie drogą morską. Aby ułatwić komunikację władze uruchomiły bezpłatną linię promową, która kursuje zazwyczaj co 30 – 60 min. Rejs trwa 24 minuty, a prom pokonuje w tym czasie odległość 6 km. Na wyspie panuje niewielki ruch samochodowy, więc zwiedzanie Aspö rowerem to czysta przyjemność. Są tu dobrej jakości drogi o nawierzchni asfaltowej, można też przemierzać wyspę traktami leśnymi.

Na Aspö jest kilka obiektów, które warto zobaczyć będąc tu. Należą do nich: XVII-wieczny fort Drottningskär; Lotstorn – dawna stacja pilotowa portu, obecnie hotel; kościół; Muzeum Artylerii Nadbrzeżnej. Wspomniany fort wraz z drugim podobnym obiektem umieszczonym na sąsiadującej od wschodu wyspie – broniły wejścia do portu w Karlskronie. Fort Drottningskär nie posiada obecnie obsady wojskowej, jest nieodpłatnie udostępniony do zwiedzania. Można obserwować z jego bastionów statki zmierzające z/do Karlskrony, można przemierzyć ogromne pomieszczenie – korytarz wewnątrz budowli, można zejść do podziemia i poczuć chłód panujący wewnątrz grubych murów. Nieopodal fortu znajduje się przystań oraz bardzo charakterystyczny i zarazem najwyższy budynek na wyspie – wybudowana pod koniec II wojny światowej stacja pilotowa portu, oddana do użytku w 1945 r. i funkcjonująca do 1988 r. 8 lat później wieżę nabył Sven-Erik Löfgren i w 1997 r. otworzył w niej hostel. W 2002 r. dobudowano trzy domki, budynek recepcji i pokój panoramiczny na szczycie wieży (zgodnie z oryginalnym planem budowlanym). Wtedy to hostel został przeniesiony do domków, a wieża stała się hotelem. Każde piętro to jeden pokój z łazienką i prysznicem oraz widokiem we wszystkich kierunkach. Ceny za wynajęcie 2-osobowego pokoju ze śniadaniem zaczynają się od 1000 koron szwedzkich (tj. ok. 430 zł). Widok z tarasu na szczycie dostępny jest tylko dla gości hotelowych i hostelowych. Nie można dostać się tam inaczej, nawet za opłatą.

Dla miłośników militariów obowiązkowym punktem wycieczki po Aspö jest Muzeum Ruchomej Artylerii Nadbrzeżnej i Regimentu KA 2. Niestety czynne jest wyłącznie latem, stąd też mogliśmy zobaczyć tylko kilka eksponatów umieszczonych na zewnątrz hali, m.in. samonaprowadzającą rakietę statek-statek RB 08A produkcji Saab, czy 35-tonową armatę K39 kal. 21 cm produkowaną przez Niemców w fabryce Skody w Czechosłowacji. Nieopodal muzeum znajduje się zachowane stanowisko największego spośród dział jakie rozmieszczono w Szwecji, a była to haubica kal. 30,5 cm.

Na wyspie znajduje się sklep sieci ICA, obsługuje płatności kartą. I co ciekawe – udało mi się w nim kupić słynne szwedzkie kiszone śledzie surströmming. Są tu też kafejki (czynne pewnie w sezonie letnim) oraz restauracja w forcie.

Strona hotelu Aspö Lotstorn – www.lotstornet.se

 

Komentowanie jest wyłączone